Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najważniejsze wydarzenia Grupy Polsat Plus w 2022 r.:
- W zasięgu sieci 5G Plusa znajduje się ponad 20 mln mieszkańców Polski z ponad 1000 miejscowości.
- Wprowadzenie ofert łączonych z serwisem Disney+ w Polsat Box, sieci Plus, Netii i Polsat Box Go.
- Telewizja Polsat obchodziła 30-lecie swojej działalności.
- W Centrum Produkcji Filmowej i Telewizyjnej Grupy Polsat Plus uruchomione zostało 7. i zarazem największe i najnowocześniejsze studio telewizyjne w Polsce o pow. 2400 m2 i wysokości 18 m. Można w nim realizować projekty filmowe, telewizyjne, wydarzenia sportowe, koncerty i widowiska z udziałem nawet 2200 osób.
- Przedłużenie o 10 lat współpracy z Volleyball World – zapewnienie widzom dostępu do wszystkich najważniejszych międzynarodowych siatkarskich rozgrywek kobiecych i męskich, w tym przede wszystkim mistrzostw świata.
- W czwartym kwartale 2022 roku liczba użytkowników serwisów internetowych Grupy Polsat-Interia wzrosła rok do roku o niemal 700 tys., do 21,2 mln.
- Zaangażowanie w realizację wspólnie z ZE PAK projektów farm wiatrowych na lądzie o łącznej zainstalowanej mocy sięgającej blisko 300 MW.
- Premiera polskiego zeroemisyjnego autobusu zasilanego zielonym wodorem. NesoBus woził testowo pasażerów w kilku polskich miastach: Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu, Koninie i Warszawie oraz otrzymał medal na targach TransExpo 2022 w Kielcach.
- Budowa fabryki autobusów wodorowych w Świdniku oraz ogólnodostępnych stacji tankowania zielonego wodoru.
- Grupa Polsat Plus obniżyła ślad węglowy o 84%, a 100% zużywanej przez spółki z Grupy energii pochodziło ze źródeł nisko- i zeroemisyjnych.
- Nabycie 70% udziałów w spółce Antyweb.pl.
- Nabycie projektu deweloperskiego zlokalizowanego w centrum Warszawy – Portu Praskiego.
- Rekordowa emisja obligacji o wartości 2,67 mld zł, powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju zgodnie z międzynarodowym standardem ICMA.
- Wypłacenie 661 mln zł dywidendy, czyli 1,20 zł na akcję.
- Grupa Polsat Plus angażowała się w pomoc obywatelom Ukrainy, m.in. zapewniała uchodźcom bezpłatne usługi telekomunikacyjne i telewizyjne oraz dołączyła do akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy”. Łącznie na inicjatywy zapewniające wsparcie naszym sąsiadom przeznaczyła w 2022 r. kilkadziesiąt mln zł.
– W 2022 r. konsekwentnie realizowaliśmy naszą strategię. W zasięgu sieci 5G Plusa jest już ponad 20 mln mieszkańców Polski. Inwestujemy w ofertę programową, w tym najlepszy sport i nowe seriale. Zgodnie z zapowiedziami dynamicznie rozwijaliśmy projekty z nowego segmentu Czystej Energii – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.
Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay
Grupa Polsat Plus zakończyła 2022 rok z
13,285 usług kontraktowych B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych; 30.09.2022: 13,341 mln; spadek w czwartym kwartale o 56 tys.).
Liczba RGU dla
usług kontraktowych B2C płatnej telewizji Grupy Polsat Plus wyniosła
5,049 mln (30.09.2022: 5,106 mln). W czwartym kwartale 2022 roku spadła o 57 tys., natomiast w skali roku o 215 tys. Jak informuje Grupa, spadek ten wynikał głównie z repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania serwisów wideo online (w 2021 roku platforma Ipla została zamieniona na odmiennie spozycjonowaną cenowo nową ofertę Polsat Box Go), mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej oraz podjętej decyzji o zaprzestaniu świadczenia usługi TV Mobilna. Spadek ten jest częściowo kompensowany rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT).
Ponadto Grupa świadczyła 6,238 mln usług kontraktowych B2C
telefonii komórkowej (30.09.2022: 6,232 mln; wzrost o 6 tys.) oraz 1,998 mln
Internetu (30.09.2022: 2,003 mln; spadek o 5 tys.). Jak informuje Grupa, jest to efekt skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta, w tym usług 5G, znajdujących się w ofercie od maja 2020 roku.
Grupa miała na koniec czwartego kwartału 2022 roku
5,934 mln klientów kontraktowych B2C (30.09.2022: 5,967 mln, co oznacza spadek o 33 tys.) oraz 69,1 tys. klientów kontraktowych B2B (30.09.2022: 69,1 tys.; bez zmian). Sumarycznie miała 6,003 mln klientów kontraktowych B2C i B2B (30.09.2022: 6,036 mln). ARPU dla segmentu B2B wyniosło 1,427 tys. zł (wzrost w IV kwartale o 2 zł).
Jak informuje Grupa, na ubytek bazy klientów kontraktowych w skali roku wpływ miał przede wszystkim nadal postępujący proces konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym wskaźniku nasycenia RGU na jednego klienta (wzrost o 0,4% w ujęciu rocznym do poziomu 2,24 usługi na klienta) oraz malejąca popularność technologii satelitarnej.
Wskaźnik odpływu klientów B2C (churn) pozostał na niskim poziomie
7% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 31 grudnia 2022 roku. Jak informuje Grupa, niski churn to przede wszystkim efekt wysokiej lojalności klientów usług łączonych, co z kolei wynika ze skutecznej realizacji strategii multiplay, jak również działań ukierunkowanych na budowę wysokiej satysfakcji klientów.
Liczba klientów usług multiplay (pakietowych) spadła w czwartym kwartale 2022 roku o 3 tys. do
2,462 mln, a w skali roku wzrosła o 5 tys. Liczba RGU posiadanych przez tych klientów wyniosła 7,413 mln (o 75 tys., czyli 1% więcej niż rok wcześniej). Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay praktycznie nie zmienił się i wynosi 41,5%.
ARPU na klienta B2C wzrosło w trzecim kwartale o 0,40 zł do 71,70 zł. Jak informuje Grupa, wzrost ARPU wynikał z dążenia do maksymalizacji przychodu na klienta poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług do bazy klientów w ramach oferty usług łączonych oraz oferowania bogatszych pakietów telewizyjnych i telekomunikacyjnych (strategia more-for-more).
Grupa Polsat Plus odnotowała również
2,691 mln usług przedpłaconych (30.09.2022: 2,832; spadek o 141 tys.), w tym
0,082 mln usług przedpłaconych płatnej telewizji (30.09.2022: 0,161 mln; spadek o 79 tys.), 2,578 mln telefonii komórkowej (30.09.2022: 2,636 mln; spadek o 58 tys.) oraz 0,031 mln Internetu mobilnego (30.06.2022: 0,035 mln; spadek o 4 tys.).
ARPU dla usług przedpłaconych wyniosło 17,40 zł (spadek w IV kwartale o 0,50 zł).
Jak informuje Grupa, wzrost liczby świadczonych przedpłaconych RGU telefonii mobilnej w ujęciu rocznym należy wiązać z akcją wsparcia, polegającą na dystrybucji darmowych starterów umożliwiających bezpłatną komunikację uchodźcom z Ukrainy w pierwszych tygodniach po wybuchu wojny. Jednocześnie liczba przedpłaconych usług dostępu do szerokopasmowego mobilnego Internetu pozostaje w spadkowym trendzie, co związane jest przede wszystkim z rosnącą popularnością transmisji danych w taryfach telefonii komórkowej (smartfony) z uwagi na zanikające różnice w zakresie wielkości pakietów danych oferowanych w obu liniach produktowych.
– Skutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów. Stabilna baza 2,5 mln abonentów, czyli 41% wszystkich naszych klientów, korzysta z ofert multiplay – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. – Pomimo trudnych warunków makroekonomicznych ARPU we wszystkich segmentach klienckich jest w trendzie wzrostowym, co jest zasługą m.in. popularyzacji 5G oraz ofert łączonych z serwisem Disney+. Na niezmiennie niskim poziomie 7% utrzymuje się wskaźnik odejść klientów – dodaje.
Segment mediowy: telewizja i online
Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w 2022 r. wyniosła
22,5% – 7,9% kanału głównego Polsat i 14,7% kanałów tematycznych. Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły w całym roku o 1,3% do 1,3 mld zł, a udział w rynku reklamy TV – do 28,7%. Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało co miesiąc średnio 21 mln użytkowników, którzy generowali 2 mld odsłon stron.
– W 2022 r. osiągnęliśmy dobre wyniki oglądalności pomimo niekorzystnego wpływu procesu przejścia na standard DVB-T2 w naziemnej telewizji cyfrowej. Na dotkniętym spadkami rynku nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu wzrosły rok do roku – mówi Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. – W czwartym kwartale 2022 r. liczba użytkowników naszych serwisów internetowych z Interia.pl na czele wzrosła rok do roku o niemal 700 tys., do ponad 21 mln. Zgodnie z planem kontynuujemy budowę naszej pozycji na rynku wydawców online – dodaje.
Rozwój projektów w segmencie Czystej Energii
W 2022 r. Grupa Polsat Plus we współpracy z ZE PAK zgodnie z założeniami
Strategii 2023+ dynamicznie rozwijała projekty w nowym obszarze
Czystej Energii, związane z produkcją zielonej energii oraz budową pełnego łańcucha wartości zielonego wodoru.
– Dynamicznie rozwijamy projekty OZE. Aktualnie realizujemy szereg projektów farm wiatrowych na lądzie o łącznej mocy ok. 300 MW. Planujemy rozbudowę farmy słonecznej w Brudzewie, która w zeszłym roku wyprodukowała 78 GWh zeroemisyjnej energii elektrycznej zasilającej m.in. sieć nadajników służących sieci Plus – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. – Jeszcze w tym roku chcemy uruchomić pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Instalowany jest pierwszy elektrolizer do produkcji wodoru, mamy pierwsze wozy do jego transportu. W Świdniku powstaje fabryka naszych autobusów wodorowych, wygraliśmy pierwszy przetarg na dostawę 20 NesoBusów dla Rybnika i budujemy ogólnodostępne stacje tankowania zielonego wodoru – dodaje.
Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus
Pomimo niekorzystnego otoczenia makroekonomicznego Grupa Polsat Plus osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody w 2022 r.
wzrosły o blisko 4% do poziomu blisko 13 mld zł, skorygowany zysk EBITDA wyniósł ok. 3,4 mld zł, a zysk netto – 900 mln zł. Wskaźnik całkowitego zadłużenia wyniósł 2,86x (dług netto/EBITDA LTM).
– Sukcesywna budowa ARPU we wszystkich segmentach klienckich przełożyła się na wzrost przychodów detalicznych. Dynamicznie rosły również przychody ze sprzedaży sprzętu. W segmencie mediowym pozytywny wpływ na przychody miały rosnące przychody reklamowe, od operatorów oraz ze sprzedaży licencji – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus. – Nieprzerwanie inwestujemy w jakość naszej oferty programowej – najlepszy sport, nowe seriale, atrakcyjną ramówkę. Wysoki poziom generowanej gotówki umożliwia nam realizowanie inwestycji w nowy segmencie Czystej Energii – dodaje.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.